Eetika ja IT

Eetikakoodeks on kirjapandud normid ja/või väärtused mis aitavad teatud valdkonnas tekkivaid probleeme lahendada õigete käitumisviiside valikul. See on nagu dokument mis kirjeldavad endas näiteks ettevõtte põhiväärtusi. 

Ettevõtete eetikakoodekseid jäi kõige huvitavamana silma Google, sest seda otsingumootorit kasutan ma igapäevaselt. Eetikakoodeksit viimati uuendati 25. september 2020. aastal. Üks populaarsemaid asju mis vastu tuleb Google eetikakoodeksit otsides on viimasest pärinev lause: "Don't be evil", mis leiab aset eetikakoodeksi lõpus ja hõlmab endas õigesti käitumist, elementaarset viisakust kaastöötajate suhtes ning teiste vajadustega arvestamist, suures pildis tervet eetikakoodeksit kokkuvõttev lause. Eetikakoodeks on ülesehituselt hea, tuuakse kohe alguses välja mitmed olulised tegurid ettevõttesiseses käitumises ning samuti on välja toodud kuidas väärkäitumisega tegeletakse. Rõhutatakse ka ettevõtte koerapoliitikat, ehk teatud tingimustel võib koera tööle kaasa võtta. Google eetikakoodeksit oli väga lihtne leida, see on suunatud kõikidele Google töötajatele ja juhatuse liikmetele ning on ka kirjas, et kõik võiksid seda teada ja järgida. Minu meelest on sellisel suurel firmal nagu Google eetikakoodeksi põhimõtete järgimine väga keeruline, sest nad teevad ilmtingimata halbu asju mis lähevad "Don't be evil"-i vastu. Ettevõte teenib suure hulga oma tulust tänu reklaamidele, arvestades, et eelarve oleneb kuni 88% ulatusest reklaamimisest saadud rahast, kui Google otsingumootorist midagi otsida siis esimeste leitud vastetena kuvatakse reklaamid.


Näide sellest kui otsida "Kuidas luua veebilehte", saab esimese kolme tulemusena reklaamid. Reklaamidega tulu teenival ettevõttel on just väga oluline inimesi manipuleerida ja oma reklaame neile müüa kasutades ära nende huve. Seetõttu on ka eetikakoodeksi kolmandas punktis ära toodud klientidele privaatsuse tagamine rikutud, sest su andmed ei ole kaitstud nende endi eest. Google omab nii mitmeid firmasid mille vahel sinu andmeid jagada ehk järgmisena avades YouTube keskkonna näeb seal edaspidi sama teemaga reklaame. Samuti eetikakoodeksi järgimist on ettevõttel võimatu järgida, sest suurtel ettevõtetel on harusid liiga palju mida mööda liikuda ning mina isiklikult ei usu, et suur osa töötajatest seda üldse lugenud on või ei mäleta sellest midagi ja lihtsalt tahavad töö tehtud saada, sest päeva lõpus oleneb edu sellest kui hästi läheb tootel või Google näitel toodetel. Huvitava märkusena eetikakoodeksis tooksin veel välja "Füüsiline turvalisus" punkti all olev esimene lause, kui sa ei ole ettevaatlik võidakse su asju varastada, mis on ka ilmselt tingitud ettevõtte suurusest.


Kasutatud allikad: 

https://www.garyfox.co/how-does-google-make-money/

https://abc.xyz/investor/other/google-code-of-conduct/

https://www.eetika.ee/et/145776

Kommentaarid

Populaarsed postitused sellest blogist

Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Arendus- ja ärimudelid

Arvutid ja paragrahvid IIː litsentsid ja autoriõigus